Rozhovory

Pasta Oner

-22. 6. 2024

Umění je jak sport

„Když jsme tady čekali na fotografa a dával jsem si  patnáct minut kafe, bylo to moje první zastavení za  dnešní den a bylo to naprosto neuvěřitelné,“ říká  Pasta Oner během našeho rozhovoru. „Jsem celý den v běhu.“ Je autorem instalace obřího nákupního  košíku, jehož jediným obsahem jsou dvě velké tablety  s nápisy endorfin a dopamin. Název díla Wagon of Happiness (blue) vystihuje vše — hledání náhražek,  konzum, touhu po rychlých řešeních, nové druhy  závislostí včetně té nákupní. Jestli se vás tahle  reflexe doby ani trošku netýká, máte velké štěstí.

POKUD BYCH SI MĚLA Z VAŠÍ  TVORBY UDĚLAT NĚJAKOU  PŘEDSTAVU O VÁS JAKO  O ČLOVĚKU, ZDÁ SE MI, ŽE  JSTE NĚKDO, KDO JE ŽIVOTNĚ  VĚČNĚ V TEMPU. JE TO TAK?
Je to přesně tak. Taková je realita mého života, jsem vlastně  v neustálém letu. V podstatě  na tom asi není nic obdivuhodného, protože je to čirý workoholismus. Ale myslím, že to tak  má dnes většina umělců, které  znám a kteří jsou dnes vidět.  Když to řeknu úplně napřímo  — bez toho to prostě nejde. Můj  život řídí e­mail a diář. Nemám  rád elektronický, takže mám  pořád papírový diář, proto  s sebou všude nosím tuhle  kabelku… Tempo je pro mě  důležité, ale ono je to vlastně  i naopak, všechny ty jednotlivé  věci, které já si na sebe postupně  pletu a díky nimž jsem pak právě  v tempu, mě motivují jít dál.  Když o tom přemýšlím, možná  to mám i po rodičích, oba dva  jsou workoholici, jsou v důchodu a pořád pracují… Třeba je  to takové naše mírné postižení,  že nedokážeme být moc v klidu.  Ale pozor, odpočinek je pro mě  životní téma! Jen jsem se to do  pětačtyřiceti zatím nenaučil…

TAKŽE TO NENÍ TAK, ŽE JSTE SE K PRACOVITOSTI PROPRACOVAL  POD TÍHOU PŘÍLEŽITOSTÍ?
Ne, takhle to u mě bylo vždycky.  Teď je to zhruba třiadvacet let  od mé první výstavy a vím, že už  od začátku jsem to prostě hodně  tlačil. Samozřejmě s tím souvisí  určité úskalí… Na jedné straně  jsou umělci, v jejichž práci je  prostě ten tlak a potřeba tvořit  vidět, na druhé straně je v branži  řada lidí, kterým tenhle přístup  nemusí být úplně sympatický. Já vždycky říkám, že umění  je jak sport. Upřímně, já teda  sportovec nejsem… Jde o příměr. Jednotlivé sporty jsou od  sebe diametrálně odlišné, každý  má svoje specifika; a umění je  vlastně něco velmi podobného.  Protože ten přístup, jakým svou  práci děláte, i to, které disciplíně se věnujete, to všechno  vás nějakým způsobem definuje.  Ne každý to musí mít tak jako  já, ne každý potřebuje ten tlak…  Jsou lidi, co si ho na sebe nejen  nevytváří, ale ani si nic takového nepřipouští. A to je skvělé  já jim tu pohodu závidím… Jsou  lidé, a mezi umělci jich je poměrně hodně, kteří se od všeho  umí úplně odhmotnit, řeší jenom tvorbu a nepřemýšlí o věcech okolo. Což je hrozně fajn…  Jenom je tam někdy riziko, že to pak nemusí úplně fungovat.

A JSOU SPOKOJENÍ?
Mně připadá, že někteří ano.  Určitě by se našlo pár lidí, kteří  jsou s tím svým jakoby ležérním tempem velmi spokojení…  Ale pozor, tím nenaznačuju,  že by nedělali kvalitní umění!  Absolutně vůbec, naopak, i z takového klidu vzniká špičkové  umění. Chci tím říct, že na tohle  není jednoznačná odpověď, protože vždycky záleží na nátuře  toho konkrétního člověka. Já  jsem se narodil takový, jaký  jsem. Nevybral jsem si to a nemůžu za to. Tak to prostě je.

PAK SE ALE VE VAŠEM PŘÍPADĚ  NEBAVÍME O NĚJAKÉ LINEÁRNÍ  SNAZE NĚČEHO DOSÁHNOUT,  ALE O TOM, ŽE VAŠE POTŘEBA  TVOŘIT JE SPÍŠ PŘETLAKEM  DO VŠECH STRAN. NĚKDO PŘES  SEBE PROSTĚ NECHÁ INSPIRACI  V KLIDU PROJÍT, VY TO MÁTE  ENERGETICKY HODNĚ JINAK…
Myslím, že s tím do určité míry  souvisí i můj perfekcionismus  a to, že nejsem schopný některé  věci vypustit. I když ve své práci  dnes už hodně věcí deleguju,  protože mám určitý tým lidí,  kteří se mnou léta spolupracují,  tak stejně na konci jsem vždycky  já. Jsem na začátku a na konci.  A já si prostě nedovolím jen tak  říct: „Hele, dobrý. Stačí.“

TAKŽE SE DÁ ŘÍCT, ŽE JE S VÁMI „RADOST“ SPOLUPRACOVAT?
Někteří lidé v mém týmu se tím  dokonce tak nakazili, že, pokud  jde o věci, jako je třeba katalog  nebo organizace kolem výstavy,  jsem to nakonec já, kdo řekne:  „Hele, dobrý, už to nechte, je to  super.“ A oni říkají: „Když já bych  to chtěl ještě dotáhnout.“ A já,  protože s tím mám zkušenosti,  už vím, že to není potřeba, že ta  nuance už je tak malá, že je nepodstatná. Tak vidíte, to jsem se  vlastně v průběhu let naučil. Ale netýká se to mé tvorby, to  bych rád zdůraznil. Tam je to  úplně jinak, tam jsem já samozřejmě věčně nespokojen, mám  rozpracované desítky věcí a neustále se k nim v nějakém kruhu  vracím a sahám do nich a dokončuju je. Což je samozřejmě  vyčerpávající. Těžko ukončuju  práci a těžko bývám alespoň  z větší části spokojený, protože  mám pořád pocit, že by to šlo  udělat líp.

TAKŽE DEADLINE JE SPÁSA?  Upřímně, já o takových věcech  v souvislosti s uměním nerad  mluvím, protože odborná veřejnost, i ta neodborná, která si většinou umělce nějakým způsobem romantizuje, tohle hrozně  nerada v kontextu s uměním  slyší. Pro většinu lidí představuje umělecký život svobodu.  Oni dřou v korporátech nebo  řídí nějaký svůj byznys a jejich  kariéry jsou náročné, třeba je to  i ničí… I když je pravda, že za to  zase dostávají nějakou odměnu,  která jim třeba umožňuje luxusnější život. Prostě už jsem se  setkal se spoustou úspěšných  lidí, kteří ode mě chtěli čerpat  právě tu uměleckou nezávislost. Pravdou ale je, že to tak  docela pravda není. Když chcete  dělat umění opravdu naplno,  tak to znamená ráno vstát, jít  do ateliéru a být tam do večera  a pracovat… Já na to nejsem nějak pyšný,  jenom říkám, jak to mám a jak  funguje můj způsob práce.  Hodně lidí si myslí, že to je obdivuhodné, to samozřejmě lichotí,  když mi někdo řekne, že to je  vidět, jak dřu, ale já zároveň vím,  že to není univerzální a nemusí  to každému fungovat. Je v tom  i určitá zodpovědnost k té kariéře, kterou se mi podařilo vybudovat, a nerad bych, aby ty roky  dřiny přišly vniveč. Udržuju  oheň, do kterého musím pořád  foukat.

JAK SE POZNÁ, ŽE TO JE DOBRÉ? MÁTE NA TO RADU?
Vnitřní pocit. Který jsem se za  ty roky naučil poslouchat. Ale  znáte to, dostaví se, jenže pak  se třeba párkrát vyspím a už ten  pocit nemám. Výhodou je, že  dnes už vím, jak s tím dál pracovat. Takovou intuici máme všichni, jenom se ji celý život učíme poslouchat.

Z VAŠÍ ZKUŠENOSTI, CO DNES POTŘEBUJE UMĚLEC, ABY SE PROSADIL?
Tuhle otázku dostávám často,  i třeba od fanoušků nebo začínajících mladých umělců,  a vždycky odpovídám, že kdybych to věděl, tak bych napsal  bestseller, přeložil ho do padesáti světových jazyků a koupil si  ostrov v Karibiku. Univerzální  rada neexistuje. Já vždycky  říkám, pokud to člověka baví,  měl by nad tím míň přemýšlet a víc makat. Protože jenom  přemýšlení o tom, co by umění  mělo říkat navenek, je sebezničující, člověk se pak dostane do  nějakého kruhu a vlastně nikdy  nebude mít pocit, že to je dobré.  Jediný recept na úspěch je intenzivní vytrvalá práce. A pak  teda ještě, to je moje osobní  zkušenost, nějaký životní  příběh.

CO TÍM MYSLÍTE?
Třeba mně v začátku kariéry  hodně pomohlo, že jsem vyrůstal na graffiti a street art. Já  na otázky na tohle téma dnes  hrozně nerad odpovídám a teď  jsem o tom paradoxně začal  mluvit sám… Ne že bych se za  to styděl, ale už je to tak strašně  dávno. Ale je to příběh, který  část fanoušků na mé kariéře  vždycky vzrušoval nebo zajímal.  Příběh někoho, kdo v devadesátkách pomalovával vlaky a teď  vystavuje ve velkých galeriích.

JÁ JSEM SE NA TO CHTĚLA  SAMOZŘEJMĚ PTÁT TAKY.  TŘEBA MÁM PŘIPRAVENOU  OTÁZKU, JESTLI JE NĚJAKÁ  ZEĎ, KTERÁ VÁM NEDÁ SPÁT?

Ne, už ne. Já jsem sedm let nesáhl na mural a už to nechci  dělat. Myslím, že jsem dost  pomohl, nejen já, ale i spousta  kolegů, uvedení tohohle druhu  umění v českých podmínkách  a teď už to žije svým životem.  Mám radost, že se to děje…

OK. TAKŽE ČÍM SE  BAVÍTE TEĎ VY?
Chystám dvě výstavy. Jednu  velkou ve španělské Marbelle,  která má v SIN Gallery vernisáž 9. května a bude tam až do  31. července. Tuhle výstavu připravujeme už rok, těším se na to,  bude to i za účasti našeho velvyslance. Druhá výstava je pražská,  má vernisáž 23. května v Hauch  Gallery v Karlíně a představuju  tam, dá se říct, novou řadu nebo  spíš nový přístup v mé práci.  Abych uklidnil, určitě to není  tak, že bych najednou uhnul  úplně někam jinam, furt je mi  to podobné, ale vlastně pracuju s trošku jinými tématy a technikou. Kombinuju dětské naiv  ní kresby, jsou to přímo moje  kresby, které archivovala moje  maminka… Takže pracuju se  svými kresbami, které pastelem  zvětšuji až do olejových maleb.  V těch obrazech je silný kontrast  mezi takovou tou jako realističtější olejovou malbou a naivní  kresbou. V důsledku to vypadá,  jako kdyby vám dítě pomalovalo  obraz. Ale tak jednoduché to samozřejmě není, má to koncepci  a je to promyšlenější. Výstava  v Hauch Gallery je premiérovým  představením tohohle nového  přístupu, v němž bych chtěl pokračovat, protože mě baví.  No a příští rok mě čeká poměrně  rozsáhlá, nebo poměrně hodně  rozsáhlá výstava v Obecním  domě. Úžasný prostor, velká  výzva. Koncepce téhle výstavy  ještě vzniká, i když s ředitelem  Ježkem samozřejmě leccos plánujeme a těším se na to.

MÁTE SNY?
Víte, já vlastně žádné sny nemám. Ani dlouhodobé cíle.  Protože to může být strašně  demotivující. Já jsem takový ten  poloplný pohár. To znamená, že  nejsem optimista, ale realista. Já  vím, že mě nikdy nebude zastupovat ani Perrotin, ani Gagosian  nebo že nebudu mít nikdy výstavu vedle Jeffa Koonse. A mít  právě to jako sen nebo metu by  bylo úplně absurdní. Takže nemám sny. Leda v osobní rovině,  tak bych chtěl mít hezký, klidný  rodinný život. Protože já jsem  ještě svobodný, ale za měsíc  a půl mám svatbu, poprvé…

MOMENT, TAKŽE VY KROMĚ  TĚCH DVOU VERNISÁŽÍ TEĎ  MÁTE JEŠTĚ SVATBU?
Brutální, co? Já říkám, že dělám vlastně tři výstavy, protože  svatba, to je svým rozsahem  něco jako výstava. Vlastně jsou  tam úplně stejný segmenty, jsou  tam fotografové, kameramani,  něco se instaluje, něco se někam  vozí, je tam nějaká logistika, tiskoviny, i gastro mívám na vernisážích… Novinka jsou teda kytky,  to je pravda.

TAK BUDEME DRŽET PALCE,  ABY TO VŠECHNO VYŠLO. NA  ZÁVĚR JEŠTĚ OČEKÁVATELNÁ  OTÁZKA, JAK SE VÁM  LÍBÍ ZDEJŠÍ GALERIE?  Díky přátelství s Petrem  Kolářem sem už pět let pravidelně jezdím, takže vidím,  jak roste, vidím nové akvizice.  Vždycky mi to udělá hroznou  radost. Je skvělé, že se tady něco  takového podařilo vybudovat, za  mě je to úplně unikátní. Myslím,  že to není jen pražská, řekl bych  výjimečnost, ale unikát v rámci  celé republiky. A to, že někdo to  hřiště ještě na den zavře a místo  golfu sem pozve lidi, aby se přišli podívat na umění… To teda  klobouk dolů, protože to bych  nečekal už vůbec. Je skvělé,  když umění může lidi obohacovat. Ono každého zasáhne jinak,  někoho třeba vůbec, i to je v pořádku, ale umění často startuje  podvědomé procesy… Já jsem  velký fanoušek galerií, navštěvuju je po celém světě, jezdím cíleně na výstavy. Ale sochy nebo  objekty v takovém plenéru, to je  velmi výjimečné. Ta rozlehlost  a ta nekonečná dálka je úplně  úžasná, tady vylezete na kopeček na jamku, pak se rozhlédnete a najednou uvidíte třeba  Kolíbala… A to je neuvěřitelné.

_________________

PASTA ONER             
Samozřejmě netajím své  občanské jméno. Ten  pseudonym pochází z mého  graffiti období a mně tak  přirostl k srdci, že už mi bylo  blbé ho měnit. Poprvé jsem  to použil v roce 97 a od té  doby to takhle se mnou kráčí  a vlastně jsem si na to tak  zvykl, že mi to přijde běžné.  Lidi mi říkají Pasto a já na to  reaguju… A občanské jméno  si nechávám doma. Pasta je  prostě interpret. Je interpret  mé tvorby, protože myslím, že  umělec dnes má být schopen  svou tvorbu i interpretovat. 

 

Foto: Vojtěch Vlk